Logo sommerfugl

Meditation

Et pusterum i hverdagen

Om Meditation

Meditation er en fordybelse ind i dig selv.

Tirsdag eftermiddage kl. 16:30 – ca. kl. 17:45 afholder jeg meditation.

Der er dog ikke meditation i maj, juni, juli og august måned!

Vi mødes i mit kliniklokale i en hyggelig og varm atmosfære, hvor vi sidder på meditationspuder på gulvet. Vi er max. 8 deltagere pr. gang.

Jeg guider dig ind i en terapeutisk meditation/hypnotisk tilstand under et emne, som jeg vælger for dagen. Emnet er forskelligt for hver gang og kan f.eks. være:

  • dit selvbillede og din værdifølelse
  • nærvær i nuet (mindfulness-baseret)
  • taknemmelighed
  • tilgivelse
  • fokus-træning
  • din indre ro og hvordan du passer på din energi, så andre ikke dræner dig
  • et syngende mantra (som også er en del af mine MediYoga-hold)
  • “15 minutes”, som er en smuk skrivende meditation

…. eller hvad jeg intuitivt mærker som værende et relevant emne den pågældende dag.

Meditationen varer 30-40 minutter.

Herefter er der mulighed for at du kan skrive dine indsigter/refleksioner ned.

Den sidste del af sessionen bruger vi til at drikke en kop the/kaffe og du får tilbudt at trække et kærligheds-, power-, engle- eller sundhedskort, hvorefter vi har tid til at reflektere og dele vores oplevelse med meditationen. Det er helt okay, hvis du ikke ønsker eller har mod på at dele sin proces med de andre deltagere, dog er min erfaring, at når vi deler, giver det en særlig kærlig energi i rummet, hvor vi kan spejle os i hinanden og jo mere vi deler, jo større udbytte vil du få af sessionen. Jeg beder alle deltagere om at bidrage til et respektfuldt, trygt og tillidsfuldt rum.

Sessionen varer ca. 90 minutter, alt efter hvor meget I deler og byder ind med. Du skal ikke medbringe noget. Jeg har måtter, meditationspuder, tæpper, papir og pen samt the/kaffe.

Bliver du forhindret i at deltage, så husk at afmelde dig igen, så en anden kan få glæde af tiden og så vi ikke venter på dig forgæves.

Jeg forbeholder mig retten til at aflyse et hold ved mindre end 3 tilmeldte deltagere. 

Effekten af Meditation

I løbet af en travl hverdag med mange projekter, gøremål, indtryk og ting vi skal forholde os til kører vores hjernebølger i høje svingninger. Vores tanker har det med at fjerne os fra nuet og nærværet, fordi vi dvæler ved fortiden og bekymrer os om fremtiden. I løbet af en travl hverdag oplever vi en strøm af tanker, der kan dræne os for energi, hvis ikke vi indimellem tillader vores sind at hvile.

Meditation er en bevidsthedstilstand, hvor vi lader sindet hvile. Når vi lærer at lade sindet slappe af finder vi tilbage til vores naturlige tilstand af væren. 

Mange tror, at meditation handler om at være tanketom, men det handler mere om at lade kroppen og sindet falde til ro. Vi kan ikke stoppe vores tanker og vi kan ikke forhindre tanker i at opstå – men vi kan lære ikke at give dem næring og blot lade dem vandre – og give fokus til noget andet f.eks. vejrtrækningen. 

Meditation har en lang række sundhedsmæssige fordele. 

Når du mediterer, falder dit nervesystemet til ro. Meditation aktiverer dit parasympatiske nervesystem, der får os til at slappe af. Musklerne slapper af, blodtryk normaliseres og hjerterytme, puls og åndedræt bliver langsommere og hjernens mængde af de rolige alfabølger øges.

Træning i nærværet gør, at dine sanser bliver skarpere. Meditation fremmer din kreativitet, koncentration og evnen til at fokusere.

Tankemylder mindskes – og derved vil du opleve, at blive mere nærværende og åben overfor det, som er. 

Meditation styrker hjernecellernes samspil. Hjerneskanninger har vist, at hjernens struktur og funktioner forandrer sig hos personer, som mediterer regelmæssigt. 

Meditation ændrer balancen mellem signalstofferne i hjernen, så den udskiller større mængder af lykkehormonet dopamin og samtidig skruer kroppen ned for stresshormonerne. Det gør dig gladere og mere afslappet. 

Hjernen bliver skarpere, bedre til at huske og lære. Studier viser, at meditation har en positiv effekt på uro, stress, angst og depression. Du lærer dig selv og dine følelser bedre at kende og samtidig får du større kontakt til dine egne ressourcer, bliver mere afbalanceret og hvilende i dig selv

Meditation forbedrer dit immunforsvar

Meditation har en smertelindrende effekt og gør din smertetærskel højere. Hjernen registrerer og reagerer anderledes på smerte ved personer, der mediterer regelmæssigt.

Der findes mange måder at nå meditationstilstanden på. Der er ikke én bestemt måde, der er rigtig, så det afhænger af, hvilken metode man har det bedst med. Det er en god idé at teste forskellige teknikker og så vælge den, man synes bedst om og holde fast i den.

Selvom der er mange sundhedsmæssige fordele ved at meditere behøver du ikke, at have en udfordring for at meditere – meditation er en måde, at få balance i livet og finde din indre ro og glæde. 

Tilmeld hold

  • Meditation 1 gang
  • $ 100,-
    Engangsbeløb
  • Til dig som ønsker at deltage en enkelt gang til meditation

  • Meditation 4 gange
  • $ 320,-
    Engangsbeløb
  • Klippekort til 4 x meditation (pr. gang: 80,-)

    Når du har investeret i dit klippekort, får du tilsendt en bookingkode på mail og link til booking i min kalender.

    Klippekortet gælder i 12 måneder fra købsdato.

  • Meditation 8 gange
  • $ 560,-
    Engangsbeløb
  • Klippekort til 8 x meditation (pr. gang: 70,-)

    Når du har investeret i dit klippekort, får du tilsendt en bookingkode på mail og link til booking i min kalender.

    Klippekortet gælder i 12 måneder fra købsdato.